måndag 30 september 2013

Mellerud special

Jag har haft en dag kännetecknad av hemlängtan och nostalgi, så av den anledningen så är det ju inte speciellt konstigt att jag svänger ihop en vegetarisk variant på Melleruds special till middag idag.

Iaf, det vi behöver för en Melleruds special är våfflor, korv och mos.

Tid: runt en timme
Portioner: 4 (2 våfflor är till dessert)
Pris: 20:- (eller 5:- per portion)

Så, korven svänger du ihop efter gammalt recept.

Moset gör vi snabbt på lite potatis.

Runt 750g potatis, skala och tärna, koka upp med lite salt. Gör sedan moset på valfritt sätt, jag gör med elvisp, runt 1dl havremjölk och en skvätt (typ 2 msk) smör.

Moset räcker till 4 våfflor ungefär.

våfflorna fixar vi såhär

3dl mjöl
4dl Havremjölk
1tsk bakpulver
lite salt (typ ett kryddmått)

Stek i våffeljärn, blir 6 våfflor om du inte gör som mig och häller en halv våffla på golv och arbetsyta innan du stek den, då blir det 5.5 våfflor.

Lägg våfflan på en tallrik, lägg på moset och korven, servera med valfri kombination av lingonsylt (vissa äter med jordgubbssylt), bostongurka, ketchup och senap.



4 korvar 12:-
5dl havremjölk (4dl till våfflorna, 1dl till moset) 1:-
salt, bakpulver, smör och olja 2:-
Ytterligare garnityr (lingonsylt, bostongurka etc) 5:-

Fuck you schtäbor, nu ska jag titta på kopps!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar