torsdag 12 september 2013

Habanerosås

Jag var förbi kebabburger idag för att kolla in deras nya lokaler och se ifall deras habanerosås var lika god som förr i tiden (det var den). Nu har jag bestämt mig för att experimentera med lite olika habanerosåser här hemma, och här kommer första försöket. Kommer nog smaka mumma till falafeln jag gjorde häromdagen.

Tid: 15 minuter
Portioner: 3-4 portioner
Pris: 8.50:- eller runt 2:- per portion


½ tomat
1 morot
2 vitlöksklyftor
3 små habanerofrukter
2.5msk vatten
1.5msk citronsaft (orginalreceptet sa limesaft, men det saknade jag här hemma)
1.5msk vitvinsvinäger
1msk stevia (du kan använda socker också, men jag försöker sluta med sockret).

skala och hacka moroten och vitlöksklyftorna, stek dom på mellanvärme i en kastrull med lite olivolja tills dom blir mjuka. Rensa habanerofrukten från frön (gör det med plasthandskar eller tvätta händerna noga efteråt), hacka upp tomaten och mixa ihop allt med vätskan när moroten och vitlöken blivit mjuk. Häll tillbaka allt i kastrullen igen och låt puttra en stund, smaka av med salt, peppar och stevia.



½ tomat: 1:-
1 morot: 1:-
2 vitlöksklyftor: 1:-
3 habanerofrukter: 3:-
vatten: Gratis! yeay!
1.5msk citronsaft 0.5:-
1.5msk vitvinsvinäger 0.5:-
1msk stevia 1:-
olja för stekning 0.5:-
totalt: 8.5:-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar