onsdag 17 april 2013

Seitanstek (lyxmatad!)

Söndagar är ju stora matlagardagen, så dags att svänga ihop lite gött protein till veckans matlådor. Idag bakar vi Seitan!

Tid: 3 timmar
Portioner 4
Pris: 6.50:-



Jag tänker göra för ungefär 4 portioner och för det behöver vi ungefär 1 liter mjöl och ungefär 3 deciliter vatten till bullen. knåda ihop bullen till du har en slät fin bulle som inte klibbar och låt den sen vila i en bunke med vatten i ungefär 2 timmar.



När bullen vilat så är det dags att tvätta bullen, knåda bullen i ljummet/varmt vattnet tills vattnet blir vitt och du inte längre ser bullen, byt vatten och gör om. Bullen kommer bli mindre och mindre allt eftersom du knådar ut stärkelsen ur bullen. Det kan ta ett tag, de på vardagsmatad pratar om 7-10 vattenbyten men i min erfarenhet så tar det några fler vattenbyten än så.



När du knådat ut all stärkelse ur bullen så är det dags att låta bullen sjuda i en buljong. Där brukar jag ha svampbuljong, chilisås, sojasås och lite salt. Låt buljongen koka upp och sen sjuda i ungefär en timme.

I min buljong så har jag

1 liter vatten
1 grönsaksbuljongstärning
2msk chilisås
1.5msk soja

Nu är bullen klar att användas i matlagningen. En enkel sak är att skära upp bullen i mindre bitar och steka på vardera sida lite snabbt, så har du ett perfekt protein till middagen och matlådorna.



1 liter vetemjöl 3:-
1 grönsaksbuljonstärning 1:-
2msk chilisås 2:-
1.5msk soja 50 öre

Mia gjorde lite ungspotatis så jag stall några hundra gram av henne där, så runt 3-4:- i kostnad där. så runt 5:- + sallad för middagen.

1 kommentar: