måndag 1 april 2013

Pasta med tofufärssås

Tofu, detta asiatiska under som kan användas till typ allt och lite till. Det finns i min värld två sorters tofu som vi behöver hålla reda på. Billig tofu som du köper i asiatiska livsmedelsaffärer (exempelvis Hung Fat på östra hamngatan 19 i Göteborg) och svindyr tofu som du köper i valfri matvarubutik i stil med hemköp eller ICA.

Jag köper således min tofu på asiatiska livsmedelsbutiker och betalar i runda slängar 15:- för ett halvkilo istället för att betala runt 30:- för 350gram.

Det jag använder mig av är "vanlig" tofu även om det också finns silkestofu och annat gott man kan arbeta med.

Tid: 15 minuter
Portioner: 4 portioner
pris: 21.50:-

Det vi behöver är:

350 gram pasta
250 gram tofu
1 lök
2-3dl Carlshamns veganska matlagningsgrädde
salt, peppar, colorit soja och andra kryddor

Mosa tofun antingen i kastrull eller på en skärbräda och fräs på det tills det får färg, hacka och släng i löken. När det fått färg så häller du på grädden och låter det puttra en stund till. Krydda eventuellt lite mer.

Pasta kan ni koka.



Kostnad
350 gram pasta 4:-
250 gram tofu 7.5:-
1 lök 1:-
3dl grädde 8:-
kryddor, stekfett, soja etc 1:-

Totalt 21.50:- eller runt 5.50:- per portion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar