måndag 15 april 2013

lyxmatad?

Ville lyxa till det lite igår, så fick bli kantarellstuvning med linsbiffar och grönsaker/rotfrukter i ugn.

Tid: typ 1 timme
Portioner: 4-6
Pris: 34:- + sallad och linsbiffar (runt 9:- per portion exklusive sallad ifall du serverar två biffar per portion).

4 potatisar (300g)
1 palsternacka (100g)
350g vitkål
4 morötter (225g)
½ kålrot (200g)
4 rödbetor (325g)
1 broccoli
2 gula lökar
salt, peppar, andra kryddor
olja

skala och hacka allt i stora bitar. lägg udan broccolin och vitkålen som du ska slänga in tillsammans med det andranär det är ungefär 20 minuter kvar. Ringla lite olja över rotsakerna och krydda. Jag använde flingsalt, peppar, basilika, oregano och timjan som jag mortlade lite snabbt. Rör runt så att allt blir lite oljigt och får kryddor på sig. Släng in i ungen på 225 grader i 40-60 minuter, känn efter lite då och då med sticka eller gaffel, när det "börjar bli klart", ta ut formen och lägg ner broccolin och vitkålen.

I skolan så brukar jag ha för vana att titta ner i mina klasskamraters matlådor och fråga vad det är dom äter, ibland får man inspiration och det fick jag i veckan. Tittade ner i min klasskamrat Annas matlåda, pekade på något som såg ut som en grönsak och frågade "vad är det?" hon svarade att det var stammen från broccoli och att hon hade skalat stammen och tillagat den. Jag gjorde samma här och det blev jättegott.

Kantarellstuvning

100g kantareller
½dl persilja
2.5dl sojamjölk (recept kommer senare)
2msk majsena
salt, peppar

Jag har svärföräldrar som älskar att gå i skog och mark, och som har ett antal bra kantarellgömmor uppe i Flenstrakterna, så dom plockar väldigt mycket svamp som dom inte äter upp utan skickar ner till mig istället. Ja, jag vet, jag är lyckligt lottad. =D Fräs på svampen, lägg på persiljan och övriga kryddor. Rör ut majsenan med lite av vätskan och häll på alltihop, rör om tills det får önskad konsistens.

Strax innan jag började så tog jag ut linsbiffarna från frysen från ett tidigare storkok och fräste på i pannan lite snabb när rotsakerna var klara.

Till salladen så svängde jag ihop en snabb salladsdressing

1msk vitvinsvinäger
3msk olivolja
salt, peppar, vitlökspulver



300g potatisar 2.5:-
100g palsternacka 2.5:-
350g vitkål 1.5:-
225g morötter 1.5:-
200g kålrot 5:-
 325g rödbetor 3.50:-
50g sockerärtor1:-
½dl persilja 50 öre
1 broccoli 8:-
2 gula lökar 2:-
100g kantareller GRATIS!!! =D
2.5dl sojamjölk 50 öre
2msk majsena 1:-
1msk vitvinvänger 1:-
3msk olivolja 2:-
olja, salt, peppar, andra kryddor 2:-

(Linsbiffar, 1.5:- per biff)

totalt 34:- + sallad och biffar. Eller ungefär 6:- per portion (9:- ifall du serverar 2 linsbiffar per portion).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar